Magma
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Twitter

Het beste dieet

Nederland doet massaal aan de lijn. Iedereen weet wel een dieet te noemen waarbij je kilo's kunt afvallen. Welk dieet is nu het meest verantwoord en geschikt om kilo's kwijt te raken?


Misschien een teleurstellend antwoord op bovenstaande vraag: er bestaat geen dieet dat goed is! Althans dat is mijn overtuiging. Zo'n antwoord behoeft nadere uitleg: We bewegen meer en letten meer op ons gewicht. Nederland doet massaal aan de lijn. Met het ene dieet heb je meer resultaat dan het andere. Het ene dieet is ook meer verantwoord (Sonja Bakker) dan het andere (Atkins dieet bijvoorbeeld). Ik geef toe dat we regelmatig succesverhalen horen. Toch worden de Nederlanders steeds zwaarder! Dat komt omdat alle diëten één gezamenlijke overeenkomst hebben: we kunnen deze voedingswijze niet levenslang volhouden! Zodra we stoppen met het dieet, merken we dat de kilo's er weer aankomen.

Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat 95% van de strenge lijners binnen één jaar weer op hun oorspronkelijk gewicht zijn. Sommigen zijn zelfs zwaarder dan voor het lijnen!

Geen dieet, wat dan wel?
Diëten is niet de oplossing om blijvend gewichtsverlies te bewerkstelligen. Om gewicht te verliezen zullen we ons voedingsgedrag moeten veranderen. Eén kleine verandering kan reeds grote –positieve- gevolgen hebben voor onze strijd tegen die overtollige kilo's.

Als we rustig én bewust gaan eten, nemen we ca. 20% minder voedsel tot ons. Toch voelen we ons even zo goed verzadigd. Door rustig en bewust te eten leren we namelijk weer onze signalen van verzadiging te voelen.

Het bewust worden van saboterende gedachten kunnen ook zorgen dat je afvalt. Een saboterende gedachte is een gedachte die jou belemmert om daadwerkelijk minder te eten. Een saboterende gedachte is bijvoorbeeld: "Ach, voor deze ene keer ... ","Nu heb ik wel iets extra's verdiend", "Na de feestdagen begin ik wel weer". Bewustwording van deze gedachten en er een positieve, ondersteunende (onbewuste!...) gedachte tegen over te zetten helpt jou om daadwerkelijk minder te eten.

Zo kunnen er nog meer onbewuste gedragingen zijn die belemmeren om op eenvoudige wijze af te vallen. Denk maar eens aan de gewoonte om altijd te eten zodra de tv aan gaat of om te snoepen zodra je niet lekker in je vel zit.

Vraag om persoonlijke begeleiding om meer inzicht te krijgen in jouw eetgewoonten. Veel eetgedrag vindt onbewust plaats. Naast inzicht heb je mogelijk een duwtje in de rug nodig om jouw huidige eetgedrag te wijzigen.
Zie het als een eenmalige goede investering in jou zelf!

Gedragsverandering nodig
Om af te vallen is dus gedragsverandering nodig. 'Oud' gedrag vervangen door een nieuw gedrag. Je kunt pas je gedrag veranderen als je bewust bent van je huidige gedrag. Ben jij je bewust van jouw eetgewoontes en eetgedrag? Misschien heb je hulp nodig om deze op te sporen.

Verandering van gedrag kost enige inspanning omdat je weer iets nieuws moet leren. Maar net als met tandenpoetsen, wordt het gedrag een gewoonte. Het gaat dan vanzelf. Je kunt het daarna ook levenslang zonder moeite volhouden!

Wees overigens niet bang dat gedragsverandering veel tijd gaat kosten. Met behulp van eenvoudige meditatie-oefeningen en NLP (neurolinguistisch programmeren) kunnen we het programma in onze hersencomputer snel en eenvoudig resetten.

terug naar BLOG