Magma
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Twitter

O jee diarree!

Wist je dat één op de drie reiziger te maken krijgt met reizigersdiarree?  Voedsel en water zijn de belangrijkste bronnen van infectie. Lees onderstaande tips om reizigersdiarree oftewel 'turista' te voorkomen.

Oorzaken reizigersdiarree
In de meeste gevallen (80%) is turista het gevolg van een bacteriële infectie, vaak de bacterie E.coli, maar ook Campylobacter, Shigella of Salmonella. Die bacteriën zitten vaak in ongaar of rauw voedsel, besmet voedsel of besmet water. In 20% van de gevallen is een virus of een parasiet de boosdoener.

Hygiëne, hygiëne, hygiëne
- Was regelmatig jouw handen met  een desinfecterende lotion. Neem deze mee in jouw tas.
- Vermijd kraantjeswater, ook met tandenpoetsen.

- Kies voor kleine verpakkingen, zodat je een geopende verpakking niet lang hoeft te bewaren. 
- Beschik je niet over flessenwater? Laat het water dan 10 minuten koken alvorens je het gebruikt.
- Vraag steeds drankjes zonder ijsblokjes; deze zijn mogelijk van kraantjeswater gemaakt.
- Eet geen rauw vlees, rauwe vis of niet doorbakken vlees- en visgerechten.
- Koop geen etenswaren die in de etalage liggen uitgestald of producten van een straatventer.
- Vermijd rauwe groenten en salades.
- Neem alleen fruit dat je zelf kunt wassen (met flessenwater!) en schillen.
- Drink geen gepasteuriseerde of ongekookte melk.
- Eet geen kaas die bereid is uit rauwe melk.
- Koop uitsluitend verpakt ijs. Onverpakt ijs is meestal een bron van bacteriën!
- Hangen er veel vliegen rond in een restaurant of een eetkraampje, dan is dat geen goed teken.
- Restaurants en zaken met moderne uitstraling bieden geen garanties. Neem ook hier de tips in acht!

TIP: Neem altijd  kant- en klare rehydratatie-oplossingen (ORS) mee op vakantie! ORS is een effectief middel om uitdroging te voorkomen.

TIP: Gebruik elke dag een product met probiotica. De duur van de diarree wordt dan met minimaal 1/3 deel verkort! Uit voorzorg kun je 2 weken voor de vakantie al starten. Om praktische reden is het meenemen van probiotica in capsulevorm (Bijvoorbeeld Orthiflor Original) een aanrader.

Word je toch het slachtoffer van krampen, misselijkheid en diarree?
- Blijf dan steeds voldoende drinken om uitdroging te vermijden (2 tot 3 liter per dag).
- Neem ORS om uitdroging te voorkomen. Bij kinderen meteen starten!
- Volg een eenvoudig dieet van beschuit, toast, rijst, brood of bananen.
- Blijf probiotica gebruiken.

LET OP:
Blijft de diarree langer dan een paar dagen aanhouden of heb je last van koorts, braken en bloedverlies via de stoelgang, raadpleeg dan meteen een arts.
Diabetespatiënten en zwangere vrouwen dienen bij diarree altijd een arts te consulteren!

terug naar BLOG