Magma
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Twitter

Succestips voor het lijnen

Wil je gewicht verliezen? Ben je er zeker van dat je de zaken goed aanpakt? Ik bied je een lijst met de belangrijkste tips die ervoor zorgen dat de wijzer van de weegschaal de goede richting uitgaat.

Tip 1: Eet niet te weinig
Als je weinig eet, past je lichaam zich aan door de stofwisseling te verlagen. Dat kan wel met zo'n 20-30%! Dat is vervelend, want hierdoor zul je steeds kleinere porties moeten eten om af te vallen. Zet je vervolgens een punt achter het dieet, dan wordt elke versnapering dubbeldik opgeslagen. Het gevolg is dat je na een dergelijke lijnperiode zo weer op het oude gewicht komt te zitten. Dit is het beruchte jojo effect. Bovendien verlies je bij te weinig eten ook veel spierweefsel. Dat is ongunstig, want jouw  stofwisseling gaat dan nog verder omlaag. Dus:  Ga verstandig af te vallen. Hongergevoel is uit den boze! Lees meer over afvallen door méér eten

Tip 2: Ga niet lijnen!
Kant - klare diëten en maaltijdshakes zijn tijdelijke oplossingen. Dat weten we eigenlijk wel. Toch wordt er massaal gelijnd. Het vreemde is dat we met zijn allen gemiddeld steeds zwaarder worden!
Wat dan wel? 
KIES EEN VOEDING WAT BIJ JOU PAST. Niet iedereen kan zuivel verdragen. Niet voor iedereen is rauwkost gezond! Heb je bepaalde lichamelijke ongemakken, zoals hooikoorts, migraine, gewrichtsklachten, overgangsklachten, maag- en darmklachten enz. dan kun je jouw lijf verwennen met een voeding die bij jou past. Eten wat niet bij jouw past geeft stress in jouw systeem! Afvallen gaat veel gemakkelijker wanneer jouw lichaam tot rust komt en het krijgt wat het nodig heeft om de stofwisseling/vetverbranding te optimaliseren.

Tip 3: Verhoog jouw stofwisseling
Hoe sneller jouw stofwisseling, des te gemakkelijker je afvalt!
Om jou stofwisseling te verhogen:
* Eet elke 2 tot 21/2 uur. Elke keer dat je iets eet, wordt je spijsvertering en daarmee je stofwisseling in werking gezet. Het kost voor jouw lichaam namelijk energie om voedsel te verteren. Als je vaker op een dag eet, blijft je stofwisseling op een hoog tempo. Sla je een maaltijd over dan gaat jouw stofwisseling trager verlopen. Je gaat als het ware in de spaarstand.
* Wist je overigens dat eiwitrijk voedsel meer energie kost om verteerd te worden dan koolhydraten? Dus een keer een beetje magere kwark tussendoor of een gekookt eitje verhoogt je stofwisseling! Je zult sneller afvallen!
* Vanuit de Chinese voedingsleer zijn er nog meer voedingsmiddelen/dieetfoefjes om jouw stofwisseling te verhogen. Daar kan ik je e.a. over vertellen.
* Doe ook aan intervaltraining om jouw stofwisseling te verhogen. Interval wil zeggen een inspanning leveren op maximaal vermogen, afgewisseld met een rustig tempo. Dat kan bijvoorbeeld in de sportschool, op de fiets, maar ook bijvoorbeeld met stofzuigen.
* Bouw spiermassa op. Dat kan in de sportschool, maar ook thuis met eenvoudige oefeningen/middelen. Hoe meer spieren des te sneller jouw stofwisseling. Je valt dan ook af terwijl je slaapt! Lees meer

Tip 4: Vermijd de vorming van stresshormonen
Door voldoende ontspanning en een goede nachtrust vermijd je stresshormonen. Stresshormonen helpen je niet bij afvallen: ze geven je een hongergevoel, zorgen voor een snellere vetopslag en zorgen voor vochtophoping in je weefsels.
Het ook goed aanbevelenswaardig om dagelijks minstens 30 minuten te bewegen. Door beweging wordt namelijk het 'gelukshormoon' endorfine gevormd. Je voelt je door dit stofje veel gelukkiger en meer ontspannen. Vermijd echter dwangmatig sporten.

Tip 5: Gebruik zo min mogelijk suiker bij een hoofdmaaltijd.
Suiker (in koek, snoep, suikerklontje) en fructose (in o.a. fruit, vruchtensap, appelmoes en ontbijtkoek) geven namelijk snel een extra insulinereactie. Insuline zorgt voor een snellere vetopslag. Met name in de buikholte.
 Neem je nagerecht of fruit (bevat veel fructose) ongeveer 2 uur na de maaltijd. Drink dus ook geen frisdrank of vruchtensap tijdens of vlak na het eten.

Tip 6: Groente zoveel als je wilt!
Groente helpt je om af te vallen: Het bevat weinig calorieën, het vult de maag, zorgt voor een goede darmwerking en...veel groente eten verlaagt het risico op kanker, hart- en vaatziekten, hoge bloeddruk en diabetes.

Tip 7: Lekker veel vezels!
Volkorenbrood, donker roggebrood, groente, fruit met schil, zilvervliesrijst, gierst, boekweit, haver, rogge, tarwekorrels en gerstekorrels, vezelrijke pasta, tarwezemelen, haverzemelen, psylliumvezels en graanvlokken zorgen ervoor dat je minder snel honger krijgt. Bovendien zijn deze producten vitaminerijk en goed voor jouw darmwerking. 

Tip 8: Denk niet aan een krokodil
Afvallen is moeilijk vol te houden als we steeds maar denken aan wat we vooral NIET moeten doen. Onze hersenen hebben moeite om het begrip 'niet' adequaat te verwerken.
Met behulp van volgende voorbeeld zal ik dit verduidelijken:
Bijvoorbeeld: Stel iemand zegt tegen je: "denk niet aan een krokodil."
Natuurlijk denk je meteen aan een krokodil!
Zo gaat het ook als we tegen ons zelf zeggen "dat mag ik niet eten". We gaan er dan juist steeds aan denken! Geen wonder dat ons uithoudingsvermogen om weerstand aan al die lekkere dingen te bieden, behoorlijk op de proef wordt gesteld!

OEFENING:
Als bijbehorende oefening heb ik ik onderstaande schema een aantal formuleringen weergegeven. Ga in ontspannen houding zitten en laat de gunstige gedachtes op je inwerken.
Download hier het schema


Tip 9: Eet heel rustig en kauw goed
Kauwen beïnvloed de eetlust flink. Eén minuut kauwen zorgt al voor een afname in eetlust van ruim 10 procent. Na 8 minuten neemt dit nog wat verder af tot bijna 20 procent. 20 minuten na aanvang van het eten geeft de maag een signaal naar de hersenen dat het lichaam verzadigd is. Kauw het eten dus goed en bewust, leg regelmatig mes en vork neer. Hierdoor verleng je de maaltijd en geef jij jezelf de tijd om te voelen wat het voedsel met je doet.....

Tip 10: Eet bewust
Bewust eten is met aandacht eten. Concentreer je dus op de maaltijd en doe ondertussen geen andere dingen zoals tv kijken of lezen. Kijk eens voor aanvang naar je bord en ervaar het eten met al jouw zintuigen. Wat zie ik? Wat ruik ik? Heb ik zin in dit voedsel? Heeft mijn lichaam dit nodig? Wat voel ik? Of...heb ik meer behoefte aan een goed gesprek of een rustmoment? Vragen die jij jezelf telkens kunt stellen. Je zult merken dat wanneer je bewust eet, je eerder verzadigd bent. Jouw hersenen krijgen een signaaltje: "Ik weet weer hoe het smaakt."

Tip 11: Vaste eetplaats
Kies een nieuwe plek om jouw hoofdmaaltijden te eten. Kies een nieuwe plek om te snoepen
of alcohol te drinken. Gebruik vervolgens alle maaltijden steeds op deze plaats op vaste tijden. Ergens anders eten of op een ander moment van de dag wordt dan ongewoon. Door op een nieuwe plek te eten, doorbreek jij jouw oude gewoonte. Het helpt je ook mee weer bewust te eten.

Tip 12: Eet volwaardig!
Gezond vermageren is dikwijls niet minder maar anders eten.  Graanproducten zoals volkorenbrood, aardappelen, groenten, fruit, magere zuivelproducten, magere vleessoorten, vis of eens een ei zijn niet alleen de basisingrediënten van een gezonde voeding, maar ook van een lijnvriendelijke voeding. Gebruik de aanbevolen hoeveelheden voor jouw leeftijdsgroep en je weet zeker dat je alle voedingsstoffen binnenkrijgt die je nodig hebt.

Tip 13: Alles mag!
Wees niet te streng voor jezelf, het is niet nodig om nooit meer chocolade of een frietje met mayonaise te eten. Al die extraatjes schrappen is op den duur gewoonweg niet vol te houden. Ook heeft dat een averechts effect: verboden voedsel wordt alleen maar aantrekkelijker! Ik geef je dan ook het advies elke dag (liefst op een vast tijdstip) iets te eten wat je écht lekker vindt en wat niet behoort tot de schijf van 5. Dat is jouw snoepmoment! De hoeveelheid calorieën en hoeveelheden zijn niet van belang! Wat wel belangrijk is dat je geniet en bewust eet!

Tip 14: Gebruik voeding, geen vulling
Gebruik de lijst met voorkeursproducten. (te verkrijgen bij info@magmacentrum.nl). Deze producten zijn gezonder én  bevatten ook minder calorieën! Geef ook de voorkeur aan zo min mogelijk bewerkte producten! Dan weet je precies wat je eet. Lees meer over afvallen met gezonde voeding.

Tip 15: Altijd doen: ontbijten
Een valkuil: Het ontbijt overslaan. Wanneer je de dag begint met een stevig ontbijt, tussen de middag gezond luncht en 's avonds een gezonde warme maaltijd eet, zet je de thermostaat van het lichaam in de actieve stand en zul je de vetten sneller verbranden. S'ochtends heeft je lichaam het meest behoefte aan koolhydraten. Geef er gehoor aan. Je voorkomt extra snoepzin en hongergevoel in de loop van de dag.


Tip 16: Drink alleen calorie-arme dranken
Drinken is belangrijk. Maar gebruik van (vruchten-)limonadesiroop, diksap, frisdrank, vruchtensap, light vruchtendrank en yoghurtdrank op een dag vergroten de kans op overgewicht.
Wist je dat een glas frisdrank bijna 8 suikerklontjes bevat? Een pakje sinaasappelsap (puur en ongezoet) levert maar liefst 6 suikerklontjes. Vruchtensap levert weliswaar vruchten-suiker, maar het wordt in het lichaam ook beschouwt als suiker en wordt bij een te hoge calorie-intake omgezet in vet. Dat vruchtensap of geperst fruit een stuk fruit kan vervangen is een misverstand: een groot deel van de vitamines, anti-oxidanten, vezels enzovoorts gaan verloren. Vruchtensap geeft bovendien minder lang verzadiging dan vers fruit.

En light frisdrank? Dat bevat geen suiker of caloriëen, maar door de zoete smaak verlangt jouw lichaam steeds naar meer zoet. Sommige onderzoekers menen dat light frisdranken het hongergevoel vergroten. Bovendien zijn zoetstoffen chemische stoffen en belastend voor jouw lijf. Lees meer over calorie-arme drankjes.

Water, (vruchten-)thee, kruidenthee, groentesap, koffie, granenkoffie en niet te sterke bouillon zijn calorie-arme dranken. Wen je aan om alle dranken zonder suiker of honing te gebruiken.
Na 1-2 weken heb je de zoete smaak al afgeleerd!

Tip 17: Water drinken
Voldoende vocht zorgt voor een fit gevoel. Houd daarom altijd een fles water bij de hand. Juist wanneer je op de lijn let zul je merken dat veel drinken ook een verzadigd gevoel geeft.
Water voert bovendien de afvalstoffen en de vetafbraakproducten af. Als je wilt afvallen, is het daarom noodzakelijk dat je genoeg water drinkt, ongeveer 1,5 liter water per dag. Als je sport of intensief beweegt, dient dat een halve tot een hele liter meer zijn.

Tip 18: Beweeg!
Sta op, beweeg, loop rond, doe aan sport. Hoe meer je beweegt des te meer energie je verbruikt. Ook verhoogt beweging de stofwisseling. Ga niet direct als een bezetene marathons lopen. Begin rustig en probeer vooral je levenswijze te veranderen. Neem sneller de fiets i.p.v. de auto, loop de trap even een keertje extra op en neer. Ga in een staande zithouding jouw tanden poesten. Kleine dingen maken op het eind van de dag een groot verschil! Streef naar 30 minuten tot 1 uur stevig bewegen per dag.

Tip 19: Zorg voor een vast ritme
Alles in de natuur is ritme. Ga mee met dit ritme. Vaste etenstijden met dezelfde hoeveelheden zijn een weldaad voor jouw lichaam. Neem op vaste tijden jouw fruit en zuivel tussendoor. Ritme zorgt er voor dat je niet meer na hoef te denken over het eten. Jouw nieuwe en gezonde eetgedrag wordt automatisch aangeleerd gedrag! Afvallen wordt dan als gemakkelijk ervaren!

Tip 20: Voeding als medicijn
Voeding is er om jouw lichaam fit en vitaal te houden.Voeding is er om van te genieten, zowel voor jouw lichaam als voor jouw geest. Voedsel is echter niet geschikt als troost of om spanning weg te eten. Blijf bij jouw gevoel en voel wat goed voor jou is. (Her-)ontdek hoe fit jij je kunt voelen als je eet wat jouw lichaam nodig heeft!

Tip 21: Still believe...
Vergeet je niet jouw doel voor ogen te houden? Positief te denken en te blijven geloven in jouw kunnen? Heb jij al korte metten gemaakt met jouw sabboterende gedachtes? Lees meer

Tip 22: Tot slot: De beloning
Natuurlijk zou resultaat al beloning genoeg moeten zijn, maar.... beloon jezelf ook op een andere manier. Koop bijvoorbeeld bij elke 2 kilo iets leuks voor jezelf. Let wel op met het kopen van leuke kleding: die past over twee maanden misschien niet meer!

Terug naar Blog